Резильєнтність, або психологічна стійкість, є ключовою в умінні долати труднощі та досягати цілей навіть у складних обставинах.
Ця якість формується та змінюється залежно від життєвих ситуацій і часу. Вона базується на двох головних аспектах: наявності серйозного виклику та здатності його подолати.
Аби зрозуміти, як стійкість (резильєнтність) формується у дітей, уявіть терези: на одній шальці — захист і корисний досвід, на іншій — труднощі та негативні фактори. Стійкість з’являється тоді, коли, попри всі проблеми, позитивна шалька переважує.
Щоб навчитися краще підтримувати дітей у складних умовах, нам треба зрозуміти, що саме допомагає схилити терези на користь здоров’я і розвитку.
Найчастіше діти успішно долають випробування будь-якого характеру, якщо їх підтримує хоча б один стабільний турботливий дорослий.
Такі підтримуючі стосунки стають ключовим елементом формування стійкості: індивідуальна підтримка, допомога і захист можуть пом’якшити негативний вплив на розвиток дитини.
Підтримувальна взаємодія з дорослим допомагає дитині розвивати важливі навички — здатність планувати, контролювати та регулювати поведінку, а також адаптуватися до мінливих обставин. Це дозволяє дітям краще справлятися з труднощами, коли ті виникають.
▪️Підтримка дітей може включати, до прикладу, створення стабільного щоденного розпорядку, що дає відчуття безпеки та передбачуваності.
▪️Стійкість виникає завдяки взаємодії внутрішніх особливостей дитини та її зовнішнього досвіду. Діти, які долають великі труднощі, зазвичай мають природну стійкість до стресу і підтримку від близьких дорослих у сім’ї чи громаді. Це поєднання біології та середовища допомагає їм справлятися з проблемами та долати загрози для здорового розвитку.
▪️Варто зауважити, що для дітей, які зазнають тривалого стресу, забезпечити позитивний результат самі по собі не можуть ані індивідуальні особливості, ані соціальне середовище.
▪️Не всякий стрес є шкідливим. У житті дитини є багато можливостей стикатися з «позитивним стресом», який, за підтримки дорослих, може допомогти їй розвиватися.
Наприклад, перший виступ на шкільному святі або розв'язання складної задачі у грі можуть стати джерелом позитивного стресу, який розвиває впевненість у собі. Хоча деякі діти сильніше реагують на будь-які події — як погані, так і хороші. Вони більш уразливі в стресових ситуаціях, але здатні краще адаптуватися в середовищі, де є тепло і підтримка.
▪️У дитинстві мозок і тіло найбільш сприйнятливі до змін, і цей період формує основу для багатьох стійких моделей поведінки.
▪️Стійкість розвивається протягом усього життя через накопичення досвіду — як позитивного, так і негативного. З часом і тіло, і мозок навчаються бачити ці виклики як такі, що можна контролювати, що зміцнює здатність дитини долати труднощі.
Але якщо проблеми стають надто великими, а підтримка від близьких відсутня, стрес може стати токсичним і призвести до негативних наслідків.
☑️ Фізична активність, наприклад, регулярні прогулянки або командні ігри, сприяє зміцненню нервової системи та покращує емоційний стан.
☑️ Техніки зниження стресу, такі як дихальні вправи, медитація або практики усвідомленості, допомагають знизити тривожність і покращити концентрацію.
☑️ Програми розвитку самоконтролю, наприклад, вправи на формування звички планувати день або практики керування часом, а також тренування виконавчих функцій, як-от ігри для розвитку пам’яті чи уваги, допомагають дітям і дорослим краще справлятися з труднощами і адаптуватися до них.
☑️ Громада і родина можуть посилити стійкість дитини в різних сферах за допомогою створення підтримуючих довірливих стосунків між дорослими й дітьми.
☑️ Створення якісних умов для ефективного навчання також дає дитині відчуття впевненості та контролю.
☑️ Допомагайте дітям розвивати навички, наприклад, пропонуючи їм долати маленькі виклики, такі як розучування нової пісні чи розв’язання задачі.
Матеріал підготовлений у рамках Всеукраїнської програми Ти як? (https://howareu.com/), ініційованої першою леді Олена Зеленська.
Міністерство охорони здоров'я України
Центр громадського здоров’я України
Львівський обласний центр контролю та профілактики хвороб
Comentarios